22 August 2010

Kemajuan kita selepas 53 tahun merdeka

tanggal 31.bulan 8 Tahun 57..hari yang amat bersejarah bagi negara kita Malaysia apabila pada tarikh ini negara kita mencapai kemerdekaan..di mana tempat pertama dilaungkan kemerdekaan..pstinya Dataran Merdeka tmpt utama untuk kita melaungkan MERDEKA!!MERDEKA!!..seharusnya kita ptt rase bersyukur krn tinggal di negara Malaysia yg aman tanpa serangan tembak menembak, bunuh membunuh tanpa rase belas kasihan..cuba kita lihat jiran terdekat kita iaitu Thailand yang tidak sunyi dr peperangan..bersyukurlah kepada Allah kerana kite tidak seperti mereka...tp ape Kemajuan yg Malaysia wat...

Ape, ape, jawap la...KLCC, Menara Berkembar, Putrajaya...bukan itu kemajuan yg ingin sy katakan...kemajuan yg sy ingin katakan ialah..gejala sosial yang semakin hari semakin meningkat..setiap hari ada sahaja kes pembuangan bayi terpampang di dada akhbar..tiada perasaan belas kasihankah seseorang wanita itu terhadap anak nya.. dimanakah naluri keibuannya.. punca pembuangan bayi t'sebut semestinya adalah hasil perbuatan zina ...nk tutup malu buanglah anak 2..kasihan anak tersebut..die x bersalah..pernah satu ketika dulu, kita digemparkan dengan laporan kajian UKM yg telah dibuat oleh pakar psikologi Kanak-kanak dan remaja telah mendedahkan bahawa hanya seorang shj drpd 887 org subjek remaja bermasalah yg belum pernah melakukan prsetubuhan luar nikah.Masya Allah tidak takutkah mereka trhadap azab Allah. tidak tahukah mrk ape hukuman yg Allah berikan kepada penzina..
gejala sosial tidak terhenti di situ sahaja cuba kita lihat pd ganterisme plak...saban thn ade shj pelajar yg meninggal dunia akibat dibelasah oleh rakan2...cnth nya di Ampangan Negeri Sembilan, Pahang dan Maktab Tentera Diraja..kalu x meninggal dunia pun mrk akn cacat atau cedera.mereka sudah tidak tkt trhadap hukum Allah.
gejala dadah juga semakin meningkat dari sehari ke sehari..sebahagian besar dari mereka terpengaruh dgn gejala ini disebabkan pengaruh rakan sebaya, sebahagiannya lg adelah krn perasaan ingin tahu dan selebihnya disebabkan perasaan suka2....akibatnya ramailah penghidap hiv dan aids..
selain dadah , gejala merempit pun tidak kurg hebatnya...aktiviti ini akn bergiat dgn lebih aktif pd mlm minggu...akibatnya ramailah kematian yang dicatat...kaum melayu sudh tentulah beragama Islam mendahului kaum lain....golongan yg terlibat biasanya ialah golongan remaja..mase remaja nye dibazirkan dengn membuat aktiviti yg tidk berfaedah..

Kesimpulannya ingatlah kite kepada Allah tuhan pencipta alam..jgn la kite terpedaya dengan rakan-rakan..x sume rakan kite membawa kita kpd jln kebaikan.mase sekarg hanya ade sekali dan ia tidak berbalik kepada mase dahulu..mase itu emas...jgn lah kite trpedaya dengn segala godaan syaitan..syaitan mmg suke menggoda manusia...itulah janji syaitan kepada manusia..




0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...